Who We Are

Coalition for Citizens Rights is an human rights organization dedicated to freedom of speech and press, and internet freedom, in China. This organization was founded in May 2008, and its former website, http://www.cfcr2008.org/, has been constantly under attack since its appearance in June 2008. Attackers have compromised this website in 2010 and placed malicious code on it. We warn that this website is not to be opened even if it is back to normal. This website, http://www.gongminziyoulianmeng.blogspot.com/, shall serve as official site of "Coalition for Citizens Rights".

Freedom for Liu Xiaobo and Chen Guangcheng

We call on the Chinese government to release Liu Xiaobo, the 2010 Nobel Laureate for peace prize who was sentenced to 11 years in prison in 2009 for writing "Charter 08", an article calling for rule of law, freedom of speech and constitutional reform; and freedom for Chen Guangcheng, a blind human rights lawyer who served 4 years and 3 months in prison for providing legal assistance to victims of forced abortion and sterilization and has been placed under house arrest since his release from prison in 2011.

Liu Xiaobo

Liu Xiaobo
Liu Xiaobo

Chen Guangcheng

Chen Guangcheng
Chen Guangcheng

2012年10月12日星期五

莫言語出驚人:盼劉曉波獲釋



【編譯任中原/報導】
October 12, 2012 02:57 PM | 908 次 | 0 0 評論 | 1 1 推薦 | 電郵給朋友 | 打印
「我現在希望他能夠儘早地、健康地獲得自由;我覺得他可以研究他的政治。」新科諾貝爾文學獎得主莫言十二日在記者會上語出驚人,希望二○一○年諾貝爾和平獎得主、遭北京當局囚禁的異議人士劉曉波能重獲自由。
莫言在山東老家高密舉行記者會,表示曾讀過劉曉波的文學評論,建議《紅高粱家族》應該以長篇小說形式發表:「我認為他這個說法是很對的。我也很後悔,如果早知道的話,應該一下子寫成一部長篇。後來他離開了文學,熱衷於政治,我就跟他再也沒有甚麼交往。我對他後來很多的活動,都不太了解。但是我現在希望他能夠儘早地獲得自由,儘早地能夠健康地獲得他的自由。然後,我覺得他完全可以研究他的政治。」
榮獲諾貝爾桂冠後,莫言一方面獲得大陸政府的如潮佳評,但也遭眾多大陸異議人士嚴厲譴責,處境有些尷尬。莫言十二日的發言,反使北京當局及異議人士同感尷尬。
大陸各大報紙的頭版全都大作莫言得獎的新聞,英文「中國日報」也用了兩個全版來報導,顯示北京當局高度肯定莫言得獎。
大陸藝術家艾未未十一日接受外媒訪問時還說,莫言身為中國作家協會副主席,作品代表官方:「莫言一直和權力站在同一邊,一點個性都沒有……對這個諾貝爾獎老百姓不知道該笑還是該哭。」但在十二日被告知莫言支持劉曉波重獲自由後,大吃一驚,告訴加拿大環球郵報的特派員麥金農:「如果他真的這麼說,我非常感謝他。」
莫言表示,「有些人說因為我跟共產黨關係密切,因此我不應該得獎。我認為這種說法難以讓人服氣。」他表示他能得獎,「是一項文學的勝利,而非政治的勝利」。莫言也為毛澤東辯護。他說,「我認為毛在藝術方面的發言有些道理。」


Read more:世界新聞網-北美華文新聞、華商資訊 - 莫言語出驚人:盼劉曉波獲釋

没有评论:

发表评论